Za što služi foodporn i čime je osvojio svijet?
2018. 04. 26.
Što je foodporn?
Prema Wikipediji, foodporn je vizualni žanr koji predstavlja kuhanje ili prehranu u spektakularnom obliku. Protagonisti žanra uglavnom su masnoće i šećeri, visokokalorične, napuhane, prelivene, pjenasto-zrnaste delicije ili samo egzotična jela koja
veličaju jelo ili apeliraju izravno kao gastronomske kreacije koje potiču seksualnu želju.
Pojam "pornografija hrane" prvi je upotrijebio Frank Chins u svojoj priči "Railroad Standard Time" iz 1987. godine. Ali prema relevantnim izvorima, ipak je postao samostalan pojam s knjigom Female Desire Rosalinde Coward iz 1984. godine. Između ostalog, autor govori o tome kako je savršeno pripremljeno i servirano jelo simbol predanog sudjelovanja u služenju drugima.
Prema njegovim riječima, izraz to odražava, te je u tom smislu i organski vezan uz pripremu hrane (ali same slike često zasjenjuju proces proizvodnje). Izraz stoga nema nužno seksualni sadržaj, kao što mnogi misle. U SAD-u se, primjerice, mnogo više koristi u vezi s masnom, slatkom, nezdravom, ali spektakularnom hranom. Kakav demant, dosta je to čudna i pomalo groteskna pojava, ali ako je netko s ukusom njeguje, obično rezultira vrlo lijepim fotografijama.
Popularnost foodporn-a
Ništa ne dokazuje neprekidnu popularnost foodporn-a bolje od činjenice da, u vrijeme pisanja ovog teksta, na Instagramu postoji više od 150 milijuna slika s foodporn hashtagom. I istraživanje YPulse pokazalo je da 63% ljudi u dobi od 13 do 32 godine objavljuje fotografije hrane na društvenim mrežama, a 57% iste grupe objavljuje informacije o hrani koju jedu.
Stoga su hrana i društveni mediji sve više povezani.
Ali to nije jedino mjesto gdje se taj pojam pojavljuje: na televiziji, u tisku ili na radiju, mnoge gastro emisije koriste ili se dotiču ovog fenomena. Pornografija hrane nije nova od nedavno. Više je bila na početku gastro revolucije, u zlatno doba Instagrama i slikanja hrane.
Relevantni
članak Dining Guidea o pornografiji hrane je, primjerice, iz 2016. Tekst se također poziva na istraživanje provedeno analizom 10 milijuna fotografija postavljenih na društvene mreže. Po tome su određena jela posebno popularna u nekim zemljama. Jela tipična za domaću kuhinju uglavnom su se u visokim postotcima nalazila u Sjedinjenim Državama, Italiji i Ujedinjenom Kraljevstvu. U Americi su prevladavali škampi, slanina, tacosi i sushi (iako ne specifično nacionalna jela), dok je u Kanadi, primjerice, pobijedio poutine (vrsta pomfrita s umakom i sirom). Naravno, bilo je tu i podosta klasične hrane, internacionalni favorit bila je pizza, a od pića najbolja je bila kava.
Ljubav prema hrani i kuhanju
Imamo jako dobru vijest za one koji nakon svega ovoga još uvijek smatraju da je ovakva pretjerana estetizacija hrane njihova vlastita stvar: na našim stranicama postoji mnogo alata koji pomažu da jela prezentirana našim gostima pruže besprijekoran doživljaj za oči također.